Dag dag dag, welkom in de kring. Dag dag dag, zit en zing.

Dag iedereen, welgekomen. Hier mag je spelen, zingen en dromen.
















woensdag 10 oktober 2012

één, twee, drie....en start!


Voor het opleidingsonderdeel beweging kregen we de opdracht om een filmpje in elkaar te boxen waar we drie basisvaardigheden aan bod lieten komen. Dit vond ik een super leuke opdracht. Ik ging op zoek naar drie kleuters, een kleuter uit de eerste kleuterklas, uit de tweede kleuterklas en één uit de derde kleuterklas. De basisvaardigheden die ik opgelegd kreeg waren: evenwicht bewaren, klimmen en klauteren en werpen en vangen. Op een zonnige dinsdagmiddag trok ik met mijn drie kleuter naar een turnzaal in Ieper. De kleuters beoefenden alle opdracht en beleefden er veel plezier aan. Na een zeer plezante middag gingen we allemaal moe naar huis. Enkel nog een beetje knip en plak werk en het filmpje was klaar. Ik ben best tevreden over het resultaat van die middag. Je kan het filmpje hieronder terugvinden en beoordelen. Veel kijk plezier!


vrijdag 6 juli 2012

Vertelkoffer

Een vertelkoffer is een kleurrijke koffer met daarin een mooi prentenboek.
Een thema uit het boek is uitgewerkt met behulp van een informatief boek, een cd, attributen, handpoppen en spelletjes.

Een vertelkoffer biedt verschillende doelstellingen teweeg.
Een eerste doelstelling is de ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid.Het belangrijkste doel van de vertelkoffermethode is het betrekken van ouders bij het onderwijs en bij de ontwikkeling van hun kind. Ouders zijn betrokken op school, peuterspeelzaal of kinderdagverblijf bij alle aspecten van de vertelkoffer. Ze bedenken, maken en gebruiken de koffers. De vertelkoffer biedt ouders bovendien veel mogelijkheden meer betrokken te zijn bij de ontwikkeling van hun kind.

Een tweede doelstelling is Taalontwikkeling van ouder en kindDe Verteltassen bieden veel materialen aan om op een speelse wijze de woordenschat, het taalbegrip en het taalgebruik taal van kind en ouder bevorderen.
De laatste doelstellig is Lees- en voorleesplezier vergrotenDoor de Verteltassen wordt de leesbeleving van kind en ouder gestimuleerd en geprikkeld. Kinderen ervaren boeken op een plezierige, spannende manier. Dat stimuleert kinderen om meer te lezen en ouders meer voor te lezen

.


In mijn verteltas, heb ik gewerkt rond het boek "De wiebelbillenboogie" van Guido van Genechten. Rond dit boek zitten er allerlei dingen in de verteltas:



* Informatief verhaal: Van wie zijn die billen?
* Digitale versie van het verhaal
* Vertelplaten
* Liedje
* Allerlei spelletjes


Voor meer info over een verteltas kan je terecht op volgende pagina http://www.verteltas.nl/



Brontorina

Mijn laatste stage van het jaar ging door in basischool 't Wilgenhof in Vlamertinge. Ik had een klasje van 16 enthousiaste kleuters. Ik heb ze een hele week kunnen boeien met vanalles en nog wat. Tijdens mijn week stage werden heel wat activiteiten georganiseert vanuit de stageschool zelf. Zo gingen we met alle kleuters naar de kermis en was er een ouderfeest voorzien. Dit zorgde natuurlijk voor heel wat voorbereiding en een goede organisatie. http://www.lemniscaat.nl/Jeugd/Prentenboeken/titels/9789047703334/Brontorina
Thema van de laatste stage was 'Brontorina'.






maandag 2 juli 2012

De weerkoffer

We kijken door de ruiten,
welk weer is het buiten?
Zien we de zon of zien we wolken?
Hangt er veel mist of is het regen?
Is het erg koud of valt er wat sneeuw?
We kijken door de ruiten,
welk weer is het buiten?


Zoals je misschien al een vermoeden had, kregen we een hele opdracht: een weerkoffer maken. Wat moest er allemaal aanwezig zijn in deze koffer?
- Een weerkalender (met onderverdeling voor de oudste en jongste kleuters)
- drie instrumenten om het weer te meten
- Een element om de weervrouw of weerman van de dag mee aan te duiden


Begin er maar aan zou ik zo zeggen. Om alles in op te bergen heb ik een oude valies gebruikt. Die heb ik helemaal blauw beschilderd met aan de ene kant een zon en aan de andere kant een regenwolk. 


Om mijn weerkalender te maken heb ik beslist om met dunne platen hout te werken. Een groot deel  en 2 kleinere delen. Daarop bevestig ik de symbolen van de dagen van de week. Daaronder kunnen de kleuters het symbool voor het weer van de dag hangen dat van toepassing is. Dit kan zowel in de voormiddag als in de namiddag gebeuren. Om dit alles netjes te kunnen opbergen kunnen de buitenste delen op het grote deel geklapt worden. Ik zorgde voor een fris kleurtje zodat alles aantrekkelijk is.



Om de regen op te meten maakte ik een plaat  waarop ik een regenbeker bevestigd heb. Daarnaast gebruikte ik 3 symbolen om aan te tonen hoeveel het geregend heeft.








Om de temperatuur te meten ging ik zowat hetzelfde te werk: een houten plaat waar ik de thermometer aan bevestig en daarnaast weer aantoon met mijn symbolen hoe warm het die dag al dan niet is.










En als laatste meetinstrument heb ik een windmeter.









Ik ben een viezeltje

Mijn eerste volledige week zit er op. Ik liep stage van 19 maart tot 23 maart in Immaculata in Ieper.
Het was een zeer aangename school om stage te lopen. De juf was er zeer vriendelijk en gaf me veel tips. Op mijn eerste dag had ik heel wat zenuwen, maar naargelang ik bezig was met de kleuters verminderde dit al heel snel.  Op mijn 3de dag kreeg ik bezoek. Deze activiteit verliep heel vlot, ook de commentaar die ik kreeg was zeer positief. Deze goeie commentaar gaf mij goeie moed om de rest van de week verder te zetten. Deze dagen verliepen allemaal zeer goed! Ik heb er een zeer toffe week op zitten! Op naar de volgende!

Van ouderwets naar....

Voor het opleidingsonderdeel beeld kregen we een leuke opdracht! Het is de bedoeling dat we een koffer maken. Die kan dienen om er allerhande dingen in te steken: muziekinstrumenten, prentenboeken, knutselmateriaal... Kortom, het moet een koffer zijn die veel gebruikt kan worden in de kleuterklas. Het is dus een hele klus. Eerst en vooral ben ik op zoek geweest naar een geschikte koffer. Hiervoor het ik wat rondgevraagd bij grootouders en ben ik langs geweest in een kringloopwinkel (ook op een rommelmarkt vindt je gemakkelijk zo'n koffers). Wanneer ik mijn koffer had kon ik starten met het schilderen. Eerst zorgde ik ervoor dat er een grondlaag op mijn koffer was. Voor de grond laag heb ik gebruik gemaakt van een primer. Deze primer kan op verschillende materialen gebruikt worden: hout, plastiek, pvc, karton... Ideaal om de koffer te schilderen dus. Nadat ik een primer had aangebracht ging ik opzoek naar een geschikte prent. Niet zo'n eenvoudige opdracht als je weet dat de voor- en achterkant iets met elkaar te maken moesten hebben. Ik heb even gezocht op het internet, maar daarna nam ik al snel mijn fiets om naar de bib te rijden. Genoeg prentenboeken met mooie, speelse prenten. Vervolgens is het tijd om te prenten op de koffer aan te brengen. Maar hoe doe je dit nu? Wel je laat de prenten op transparanten kopiëren en zo kan je de prenten overbrengen met potlood op je koffer. Je zal zien dat je de afbeelding met een vaster hand kan bijwerken als je figuur op je koffer staat. Wanneer dit gebeurt is, is het tijd om te schilderen. Dit doe je best met acrylverf. Ben je klaar hiermee? Dan mag je vanuit je luie zetel je resulaat eens bewonderen.





Muziekinstrumenten


Voor het vak muziek kregen we de opdracht om verschillende instrumenten te maken, zoals schuddoosjes, ritmestokjes, raspinstrument, trommels... Een hele klus leek me dat. En dat was het ook. Ik wou al mijn instrumenten in een bepaald 'thema' maken. Ik koos om alles in het rood met witte bollen te schilderen. Het is een vrolijk resultaat geworden.